“עד שייגמר החורף זה יקרה לקרוב למאה משפחות” -ישראל היום

קרן חדשה תסייע למשפחות שביתם נשרף

בכל חורף מתרחשות לא מעט שריפות שמכלות את רכושם של משפחות בישראל • מיזם חדש בשם “להבת מנחם” מבקש לשבור את המעגל – ולפצות באופן מידי את המשפחות שחברות בקרן – בסכום של 100 אלף שקלים • מה נדרש מהמנויים? סכום הצטרפות זניח – ותשלום של 20 שקלים במקרה של אסון

אליהו גליל

9/3/2022, 09:27, עודכן 9/3/2022, 09:34

עד שייגמר החורף זה יקרה לקרוב למאה משפחות: ברגע האחרון הם יצליחו להיחלץ מתוך דירתם הבוערת, רק כדי לעמוד ברחוב ולראות איך כל הרכוש שצברו במשך שנים הופך לאפר מול עיניהם, הנחמה היחידה היא שכולם הצליחו לצאת בזמן מתוך הלהבות, כך שלא היו אבדות בנפש.

מדי חורף פורצות כמאה שריפות בבתי מגורים שמסכנות חיים ורכוש, ורובן המכריע נובע משימוש לא בטיחותי באמצעי חימום לא בטיחותיים, ומסתיים בנזק כלכלי כבד. וכשזה קורה – המשפחה שביתה נשרף עומדת בפני משבר קשה ושאלה אחת גדולה: מה עושים כשאין לך בית וגם לא רכוש?

מתברר שאת שאלת הדיור קל יחסית לפתור באמצעות דיור זמני, ודווקא שאלת הרכוש היא המאתגרת יותר. מאיפה משיגים מהיום למחר מיטות, ארונות, מוצרי חשמל, בגדים ואפילו תיקים לבית ספר?

כדי לסייע למשפחות שנקלעו למצב כזה, הוקמה לאחרונה קרן חדשה לביטוח חברתי-הדדי, שמציעה פתרון פשוט אך יעיל – מענק כספי מהיר בסך 100,000 שקלים למשפחה שביתה נשרף, וזאת באמצעות גבייה של סכום כסף זניח, עשרים שקלים בלבד, מכל אחד ממנויי הקרן, לטובת המשפחה המנויה שביתה נפגע בשריפה. למעט דמי הצטרפות חד פעמיים של 20 שקלים – סכום זהה ייגבה רק במקרה שאחד מהמנויים יאלץ לבקש את הכסף בשל שריפה בביתו.

מאחורי היוזמה עומד ישראל ליבמן (49), תושב בית אל ואבא לשמונה ילדים, שהקים ומנהל את עמותת “מקימי”, שמסייעת למשפחות במצוקה כלכלית להשיג חוסן כלכלי לאורך זמן. “בכל פעם שאנו שומעים על אסון של שריפה ועל משפחה שנותרה חסרת כל”, הוא אומר, “אי אפשר לעמוד מנגד”.

הרצון לסייע למשפחה בצרה הוביל את ליבמן להקים את קרן ‘להבת מנחם’ על שם אביו, הרב מנחם ליבמן ז”ל, על מנת לסייע למשפחות שאיבדו את ביתן ורכושן. “הקרן הוקמה על ידי אנשי צוות מעמותת ‘מקימי’ מתוך הבנה שסיוע מידי הוא קריטי במקרה כזה של משפחה שביתה נשרף”.

בשלבי ההקמה של הקרן, כל עוד לא הצטרפו 5,000 מנויים, סכום המענק יהיה 20 שקלים כפול מספר המנויים בקרן. לעת עתה חברים בקרן 650 מנויים, וכדי להגיע לסכום הרצוי של 100,000 ₪ צריכה הקרן לגדול למספר מינימלי של 5,000 מנויים.

“רק בשבוע שעבר הייתה משפחה בניצן שנשרף לה הבית, ולפני כמה שבועות משפחה אחרת בכוכב יעקב איבדה את רכושה בשריפה. וזה קורה כל הזמן בכל רחבי הארץ”, מספר ליבמן. “עד היום, כשקורה אסון כזה, הפתרון הוא מגבית חירום, אבל זה לא תמיד מצליח, ויש גם משפחות, שבגלל הבושה, לא רצו לצאת למגבית כזאת, והן עד היום סובלות בשקט. הילדים במצב נפשי לא פשוט, וגם ההורים מתקשים להתמודד עם המשבר. אני רוצה לשבור את המעגל הזה ולהציע מראש פתרון מכובד. הקרן מציעה מהלך של ערבות הדדית מהמדרגה הראשונה, שבו אנו יוצרים רשת ביטחון שלא נזקקת לגיוסי המונים ומגביות חירום הכרוכים בקושי ולעיתים אף בבושה של המשפחה שביתה נשרף”.

הקרן מיועדת בדיוק לרגעים שבהם אדם עומד לבדו מול הבית השרוף ושואל את עצמו מאיפה הוא מביא עכשיו בגדים לילדים, מזרנים או מקרר. “הקרן נמצאת ברגעים הקשים האלו ומציעה למשפחה המנויה סכום כסף מכובד לשם רכישה של תכולת הדירה מחדש. לפי החישובים שלנו, עם 100,000 אלף שקל אפשר לרהט מחדש בית ממוצע בצורה בסיסית, ולקנות ריהוט, מוצרי חשמל, מחשוב, ציוד לבית ספר, אפילו תפילין אם צריך, כל אחד מה שהוא צריך ובצורה מכובדת”.

הקרן לא אמורה להחליף ביטוח שריפות, מדגיש ליבמן, וההמלצה היא לעשות ביטוח מבנה וגם ביטוח תכולה. ובכל זאת, גם משפחה שביתה בוטח בחברת ביטוח, תצטרך להתמודד עם סבך בירוקרטי ארוך ומתיש עד שתזכה לקבל פיצוי, בעוד שהקרן מתחייבת להעביר את המענק הכספי בתוך זמן קצר וללא צורך בבירוקרטיה. הקרן פועלת בשקיפות מלאה, תחת בקרה של רואה חשבון ועורך דין, ולפי תקנון מסודר, והיא זוכה לתמיכת רבנים מכל רחבי הקשת, וביניהם הרב שלמה אבינר, הרב שמואל אליהו, הרב יוסף צבי רימון, הרב יוסף כרמל והרב יובל שרלו.

“עברתי הרבה דברים בחיים – פיגועים, מחלת סרטן ועוד כהנה וכהנה”, מסכם ליבמן, “והחלטתי לנצל את החיים שקיבלתי לטובת החסד ולטובת הכלל. זו התכלית שלי בחיים. בזכות הערבות ההדדית של כולנו, אנו יוצרים רשת ביטחון ששומרת על כבוד המשפחה שביתה נפגע בשריפה, בלי שהתמונה שלהם יוצאת לפרסום בכל מיני מקומות, ובלי שאותה משפחה נאלצת לאסוף תרומות של מוצרים יד שנייה וכל מיני שמאטעס. הקרן מבטחת את המשפחה שלך וגם מאפשרת לך לעזור למשפחות אחרות בשעת משבר, אם יקרה חס וחלילה”.

א. נוהלי רישום – תנאי הצטרפות:

  1. הרישום נעשה באמצעות טופס הצהרה שבו יציינו המעוניינים להצטרף לתכנית את פרטיהם האישיים, את כתובת הנכס אותו הם רושמים לתכנית ואת אמצעי התשלום המועדף עליהם (הוראת קבע או כרטיס אשראי) וכן יחתמו על הסכמתם לכל תנאי התקנון.
  2. דמי רישום חד פעמיים בסך 20 ש”ח ייגבו בעת ההצטרפות לצורך אימות כרטיס אשראי לגבייה בשעת אסון ולמימון הוצאות מחיבות כמו רואי חשבון, מערכת גבייה וסליקה, אתר וכו׳.
  3. כל כתובת של דירה / נכס נחשבת למנוי אחד.
  4. החברות בקרן מיועדת לדירת מגורים אחת בלבד, רישום כתובת נוספת תחשב מנוי נוסף.
  5. החברות בקרן תכנס לתוקפה, חודש לאחר תשלום דמי הרישום.
  6. במקרה של מעבר דירה, יש לעדכן את הקרן בשינוי הכתובת, חובה לוודא שהכתובת עודכנה במערכת.
  7. לאחר שהנהלת הקרן תקבל ותאשר את טופס ההצטרפות, יישלח לנרשמים טופס אישור ובו מספר מנוי.
  8. להנהלת הקרן שמורה הזכות שלא לאשר את הצטרפותם של נרשמים לתכנית, והחלטתו תהיה סופית.

 

ב. ביצוע הגבייה:

  1. במקרה של שריפה בכתובת של אחד המנויים, יופעל מנגנון גביית כספים באמצעות הוראת קבע בנקאית או בכרטיס אשראי מכלל החברים בקרן לסיוע למנוי. ייגבה סכום חד פעמי של 20 ₪.
  2. הנהלת הקרן תהיה רשאית להעלות את סכום הגבייה בהתאם לגובה המדד, בהודעה מראש ובקבלת אישור מכל משתמש לפני גבייה.
  3. על מנת למנוע עמלות מיותרות, חובה על כל מנוי להודיע מראש על כל שינוי בפרטי הבנק / כרטיס אשראי ו / או על כל סיבה שעלולה לגרום לאי כיבוד החיוב בבנק שבו מתנהל החשבון.
  4. מנוי שבחשבונו הוצג חיוב שלא כובד מכל סיבה שהיא, יוכל לפרוע את חובו בגבייה של החודש שלאחריו, בתוספת עמלת הבנק.
  5. מנוי שלא פרע את התחייבויותיו במשך 60 יום ממועד החיוב בבנק, ייראה כמי שוויתר על חברותו בקרן. המנוי יוכל להצטרף שוב לתוכנית כמנוי חדש לאחר כחצי שנה לפי נהלי התקנון.
  6. מנוי שהופסקה חברותו מכל סיבה שהיא אינו זכאי להחזר כל שהוא על התשלומים הקודמים.

 

ג. קבלת הסיוע:

  1. במקרה שריפה ח”ו של אחד המנויים, נציג מטעם הקרן ייפגש עם המשפחה ויתאם איתה העברת סכום של 100,000 ₪ באופן מיידי, על פי המתחייב בתקנון.
  2. במקרים חריגים כגון: חשש להצתה, יחידת דיור, דירת שותפים, שריפה בחלק מהנכס וכדו’.

רשאי צוות הקרן להחליט על סיוע קטן מהסכום הרגיל.

  1. בשלבי ההקמה של הקרן, כל עוד לא הצטרפו 5,000 מנויים, סכום המענק יהיה 20 ₪ כפול מספר המנויים בקרן.
  2. כאשר יצטרפו בין- 5,000 ועד ל– 10,000 חברים מנויים, הגבייה בעת אסון תהיה על סכום של 20 ₪ כפול מספר המנויים, כלומר סכום המענק למשפחה יגדל עד ל- 200,000₪.

מעל 10,000 חברים הסכום גבייה בעת אסון יקטן בהתאם להחלטת הוועד המנהל מ- 20₪ ל-15₪ וכן הלאה לפי היחס עד ל- 200,000₪ שהמשפחה שביתה נשרף תקבל מיידית.

  1. במקרה וימצא כי הנזק נגרם מהצתה מכוונת המנוי לא תקף ולא יהיה זכאי לקבלת ההטבה הכספית

6.הצדדים מסכימים, כי כל סכסוך או חילוקי דעות בין הצדדים בקשר להסכם זה, בין הנובע באופן ישיר ובין הנובע באופן עקיף ממנו, הן ביחס לביצועו, פירושו תחולתו או תוקפו, יועבר להכרעתו של בית הדין שיקבע על ידי מנהל “ארץ חמדה – גזית”  עפ”י סדרי הדין הנהוגים ברשת בתי הדין. חתימת הצדדים על הסכם זה, כדין חתימה על הסכם בוררות של רשת בתי הדין.

 

ד. ביטול חברות / המנוי

  1. ביטול המנוי בכל עת תתבצע דרך יצירת קשר באתר, המנוי יפוג תוך 30 יום מרגע הבקשה, רישום מחדש יתאפשר רק לאחר כחצי שנה מרגע הביטול.

 

ה. תוקף משפטי והלכתי

  1. הצדדים מקבלים על עצמם את דעת הפוסק המקיים הסכם זה. הצדדים מודים שכל ההתחייבויות וההקנאות נעשו על פי היתר עסקה כתקנת מהר”מ מקרקא, וכל התנאים נעשו על פי דיני התנאים על פי תקנת חכמים. כל הקניינים, החיובים ותנאי הסכם זה נעשו בקניין היותר מועיל על פי דין תורה, בכלי הכשר לקנות בו, בבית דין חשוב מעכשיו, באופן שאין בו אסמכתא, כתיקון חכמים.
  2. במקרה הצורך ולתועלת התכנית, הנהלת הקרן תוכל לשנות או להוסיף
    סעיפים בתקנון והשינויים יובאו לידיעת חברי הקרן והציבור.
  3. 3. הפנייה באתר ובמערכות הקרן הינן בלשון זכר אך פונות לשני המינים.
  4. השארת פרטים באתר להבת מנחם מהווה אישור קבלת דיוור תקופתי במייל וסמס.